Rekenslang

Beste ouders,

Zet u zich maar schrap, want deze week rekent u zich rijk met een rekenslang!         
Wij zullen u twee rekenslangen aanbieden.      

Spel 1: Een rekenslang invullen

Hoe werkt een rekenslang eigenlijk? Om u een voorproefje te geven, delen wij een rekenslang met plus- en minsommen met u. Voor het controleren van uw antwoorden kunt u hier terecht.

Spel 2: Maak zelf een rekenslang:

Benodigdheden:

  • 1 vel printpapier/tekenpapier in A4 formaat.
  • Kleurpotloden en gekleurde pennen/ viltstiften.
  • Eventueel een liniaal.
  • 1 dobbelsteen (of 2 dobbelstenen: zie variatie)
  • 1 pion
  • Timer op uw telefoon

Voorbereiding:

  • Teken samen met uw kind een grote slang op het blad.
  • Maak de slang 2 cm breed en teken nog een lijn onder de slang.
  • Verdeel de slang in hokjes van circa 2 cm breed.
  • Kleur de hokjes samen met uw kind zodat de slang er vrolijk uit ziet.
    (Maak er samen een gezellig knutselmomentje van!) 
    Tip: Kleur de hokjes licht voor een zichtbaar antwoord in elk hokje.
  • Het spelbord met de rekenslang ziet er dan ongeveer zo uit:

Procedure:
Dit spel is geschikt voor 2 of meer spelers.

  1. De jongste speler begint.
  2. Zet de timer op uw telefoon op 10 minuten (langer mag ook uiteraard).
  3. Bedenk een startgetal (tussen de 1 en 100 of meer uitdaging tussen de 1 en 500) en noteer dit in het eerste vakje van de rekenslang.
  4. Gooi de dobbelsteen éénmaal.

Het aantal ogen bepaalt welke rekenkundige bewerking de speler moet uitvoeren. De opties zijn als volgt:

1 = optellen
2 = aftrekken
3 = vermenigvuldigen
4 = joker: Kies uit optellen/aftrekken/vermenigvuldigen of delen
5 = delen
6 = verdubbelen

  1. Gooi de dobbelsteen nogmaals.
    Nu bepaalt het aantal ogen wat het tweede getal uit de som is.
  2. Noteer de uitkomst in het tweede vakje van de rekenslang
    (elke uitkomst wordt genoteerd in het opeenvolgende vakje van de rekenslang).

Een voorbeeld:
De jongste speler kiest het getal 4 als startgetal. Noteer het getal 4 in het eerste vakje van de rekenslang. Daarna gooit deze speler eenmaal met de dobbelsteen en het aantal ogen dat hij/zij hierbij ziet is 1. Dit betekent dat de rekenkundige bewerking optellen wordt. De som wordt dus tot nu toe 4 + …..  De speler gooit nogmaals met de dobbelsteen. Het aantal ogen dat u hij/zij nu krijgt, is het getal dat op de stippellijn komt te staan. Dus als de speler 3 ogen krijgt, is de som compleetà 4 + 3 = 7. Noteer het getal 7 in het tweede vakje van de rekenslang. De volgende speler gaat dan verder met het getal 7. Het spel continueert totdat de timer afgaat.

Variatie:
U kunt ook 2 dobbelstenen gebruiken. U gooit wel eerst met 1 dobbelsteen om te zien welke rekenkundige bewerking u moet uitvoeren. Maar daarna gooit u met 2 dobbelstenen. Dit getal wordt dan het tweede getal uit de som. Dus wat hier op de stippellijntjes zou moeten staanà 24 :….
Dus als u met 2 dobbelstenen 8 ogen gooit, wordt de som 24 : 8 = 3. De volgende speler gaat dan verder met het getal 3.

Tip!

  • Het is leuk om het spel meerdere keren te spelen. U begint dan met de einduitkomst van het vorige spel. (Bent u de einduitkomst van het vorige spel vergeten? Geen probleem, want gelukkig staat deze uitkomst genoteerd op de rekenslang.)
  • Soms kan de som heel uitdagend worden. De som kan bijvoorbeeld leiden tot een negatief getal (bijv. bij 1 – 6 = – 5) of een kommagetal (bijv. bij 98 : 5 = 3,92). In dit geval gooit u nogmaals met de dobbelsteen. Nu zijn er twee opties aan de hand van het aantal ogen dat u met de dobbelsteen heeft gegooid.
    a) U kiest voor een andere bewerking 
    b) U kiest voor een ander getal in de som.
    Dus als u 2 gegooid heeft, zou dit betekenen dat een som als 98 : 5 dan verandert in bijvoorbeeld 98 – 5 = …. of 98 : 2 =……

Heel veel rekenplezier!

Geef een reactie