Rekenslang
Beste ouders,
Zet u zich maar schrap, want deze week rekent u zich rijk met een rekenslang!
Wij zullen u twee rekenslangen aanbieden.
Spel 1: Een rekenslang invullen
Hoe werkt een rekenslang eigenlijk? Om u een voorproefje te geven, delen wij een rekenslang met plus- en minsommen met u. Voor het controleren van uw antwoorden kunt u hier terecht.
Spel 2: Maak zelf een rekenslang:
Benodigdheden:
- 1 vel printpapier/tekenpapier in A4 formaat.
- Kleurpotloden en gekleurde pennen/ viltstiften.
- Eventueel een liniaal.
- 1 dobbelsteen (of 2 dobbelstenen: zie variatie)
- 1 pion
- Timer op uw telefoon
Voorbereiding:
- Teken samen met uw kind een grote slang op het blad.
- Maak de slang 2 cm breed en teken nog een lijn onder de slang.
- Verdeel de slang in hokjes van circa 2 cm breed.
- Kleur de hokjes samen met uw kind zodat de slang er vrolijk uit ziet.
(Maak er samen een gezellig knutselmomentje van!)
Tip: Kleur de hokjes licht voor een zichtbaar antwoord in elk hokje. - Het spelbord met de rekenslang ziet er dan ongeveer zo uit:
Procedure:
Dit spel is geschikt voor 2 of meer spelers.
- De jongste speler begint.
- Zet de timer op uw telefoon op 10 minuten (langer mag ook uiteraard).
- Bedenk een startgetal (tussen de 1 en 100 of meer uitdaging tussen de 1 en 500) en noteer dit in het eerste vakje van de rekenslang.
- Gooi de dobbelsteen éénmaal.
Het aantal ogen bepaalt welke rekenkundige bewerking de speler moet uitvoeren. De opties zijn als volgt:
1 = optellen
2 = aftrekken
3 = vermenigvuldigen
4 = joker: Kies uit optellen/aftrekken/vermenigvuldigen of delen
5 = delen
6 = verdubbelen
- Gooi de dobbelsteen nogmaals.
Nu bepaalt het aantal ogen wat het tweede getal uit de som is. - Noteer de uitkomst in het tweede vakje van de rekenslang
(elke uitkomst wordt genoteerd in het opeenvolgende vakje van de rekenslang).
Een voorbeeld:
De jongste speler kiest het getal 4 als startgetal. Noteer het getal 4 in het eerste vakje van de rekenslang. Daarna gooit deze speler eenmaal met de dobbelsteen en het aantal ogen dat hij/zij hierbij ziet is 1. Dit betekent dat de rekenkundige bewerking optellen wordt. De som wordt dus tot nu toe 4 + ….. De speler gooit nogmaals met de dobbelsteen. Het aantal ogen dat u hij/zij nu krijgt, is het getal dat op de stippellijn komt te staan. Dus als de speler 3 ogen krijgt, is de som compleetà 4 + 3 = 7. Noteer het getal 7 in het tweede vakje van de rekenslang. De volgende speler gaat dan verder met het getal 7. Het spel continueert totdat de timer afgaat.
Variatie:
U kunt ook 2 dobbelstenen gebruiken. U gooit wel eerst met 1 dobbelsteen om te zien welke rekenkundige bewerking u moet uitvoeren. Maar daarna gooit u met 2 dobbelstenen. Dit getal wordt dan het tweede getal uit de som. Dus wat hier op de stippellijntjes zou moeten staanà 24 :….
Dus als u met 2 dobbelstenen 8 ogen gooit, wordt de som 24 : 8 = 3. De volgende speler gaat dan verder met het getal 3.
Tip!
- Het is leuk om het spel meerdere keren te spelen. U begint dan met de einduitkomst van het vorige spel. (Bent u de einduitkomst van het vorige spel vergeten? Geen probleem, want gelukkig staat deze uitkomst genoteerd op de rekenslang.)
- Soms kan de som heel uitdagend worden. De som kan bijvoorbeeld leiden tot een negatief getal (bijv. bij 1 – 6 = – 5) of een kommagetal (bijv. bij 98 : 5 = 3,92). In dit geval gooit u nogmaals met de dobbelsteen. Nu zijn er twee opties aan de hand van het aantal ogen dat u met de dobbelsteen heeft gegooid.
a) U kiest voor een andere bewerking
b) U kiest voor een ander getal in de som.
Dus als u 2 gegooid heeft, zou dit betekenen dat een som als 98 : 5 dan verandert in bijvoorbeeld 98 – 5 = …. of 98 : 2 =……
Heel veel rekenplezier!