De Rekenfaculteit geeft (extra) rekenlessen aan kinderen in groep 5 en 7 op school. Dit doen wij onder schooltijd, aan hele klassen tegelijk in samenwerking met verschillende Rotterdamse scholen. We richten ons daarmee op die leerlingen die een groter risico lopen op kansenongelijkheid.
Bij de Rekenfaculteit krijgen leerlingen uit de groepen 5 of 7 een schooljaar lang 4 á 5 uur in de week rekenlessen van hun tutor. Van die groepen geven we les aan alle leerlingen in de klas – ongelijkheid bevindt zich immers aan de onder- en bovenkant.
De lessen vinden plaats op school en onder schooltijd in groepjes van 2 leerlingen met een vaste tutor. Door deze opzet ligt de effectieve leertijd hoog. Binnen de lessen is er een hoge mate van interactie tussen tutor en leerlingen waarbij nieuwsgierigheid over-, reflecteren op- en plezier in het rekenwerk centraal staat. We werken aan die doelen uit het referentiekader die passend zijn voor het niveau van de individuele leerling en beginnen met een solide basis van begrip. Vanuit die basis werken we verder aan het ontwikkelen en flexibel toepassen van oplossingsprocedures en -strategieën.
Alle leerlingen bij de Rekenfaculteit krijgen de ruimte om hun eigen rekenroute te bewandelen. We zetten verschillende bronnen van data in om deze route zo goed mogelijk uit te kunnen stippelen. Daarnaast zijn tutoren in de lessen zelf continu bezig de les af te stemmen op de leerlingen door middel van differentiatie en scaffolding. Op die manier zorgen we ervoor dat al onze rekenlessen goed aansluiten op de behoeftes van de individuele leerlingen. Door de lessen op het juiste niveau in te steken zorgen we er enerzijds voor dat leerlingen succes kunnen ervaren en anderzijds dat leerlingen voldoende worden uitgedaagd. Bovendien zorgt de kleinschaligheid ervoor dat we veel persoonlijke aandacht voor onze leerlingen kunnen hebben, hierdoor ontstaat er een sterke band tussen tutor en leerling. Door dit samenspel van succeservaringen, hoge verwachtingen en een sterke persoonlijke band zien we niet alleen de rekenresultaten, maar ook de motivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen groeien.